Ping! ping! ping! Of: een overdosis bijleren.
De Basismodules van de ClickerAcademie zijn een echte stoomcursus: we begeleiden je met een hele ploeg mensen naar een wel heel degelijk niveau in de theorie achter de praktijk van het clickertrainen. Je krijgt zowel “droge” theorie (maar nooit saai!) als uitleg hoe de theorie de praktijk beïnvloedt (met heel veel praktijkvoorbeelden). Zo maken we het hoe en waarom van de praktijk helderder. Als je meer inzicht hebt in hoe paarden en mensen leren én in de verschillende trainingstaktieken die je zou kunnen toepassen kan je beter trainen in de praktijk. We willen van jou de trainer te maken waar je paard van droomt!
De Basismodules worden online aangeboden, zodat je er zelf alvast doorheen kan werken in je eigen tempo. Je behoudt permanent de toegang tot deze theoriemodules en al hun eventuele updates, ook al is het jaar voorbij. Je kan dus helemaal op je eigen tempo door de Basismodules werken.
De Basismodules zijn voor jou als…
* Je je wilt onderdompelen in diepgaande theorie. Het leerkwadrant, lussen en kettingen, hersenwerking en hormonen, keuzevrijheid, ethologie en nog veel meer. Je leert niet alleen hoe zaken werken, maar ook waarom ze werken!
* Je in het samenzijn met je paard wilt werken vanuit verstand en gevoel. Degelijke, wetenschappelijke onderbouwde kennis wordt in de opleiding gecombineerd met het ontwikkelen van je eigen gevoel en intuïtie.
* Je behoefte hebt aan meer structuur en begeleiding in je training, zonder dat een lesgever de hele tijd naast je hoeft te staan – dat kies je helemaal zelf.
* Je wilt leren van en met een fijne groep gelijkgestemden. Het kan soms eenzaam zijn om je eigen weg te lopen in een wereld die nog veelal vertrouwt op dwang en druk. De praktijklesweekends zijn een warm bad vol herkenbaarheid en gezelligheid.
* Je paardvriendelijk wil werken. Hier geen achterhaalde verhalen over dominantie en ‘de voeten van je paard bewegen’. Wij zetten in op samenwerking, niet op dominantie.
Theorie en praktijk
Hoewel de Basismodules een stevige theorie-component hebben, kan je ook praktisch aan de slag. Je kan je inschrijven op de praktijklesdagen van de ClickerAcademie of praktijkles volgen bij één van de lesgevers van de ClickerAcademie, die precies weten waar je het over hebt.
Uiteraard kan je je ook inschrijven op de online praktijklijn grondwerk die gelijkloopt met de ClickerSkilledbadges en gebaseerd is op deze theorielijn. Ben je een gevorderde clickertrainer en hebben jij en je paard de nodige grondwerkoefeningen goed onder de knie, dan kan je ook de 3H-Belonend rijden-lijn volgen.
Op deze live praktijklesdagen én in de online praktijklijnen krijg je praktische activiteiten aangeboden die je direct kan overdragen op de training met je eigen paard (zoals het opstellen van een ethogram, timing oefenen op elkaar, zelf trainingsplannen opstellen, etc). Gedurende het jaar werk je met je eigen paard doorheen de ClickerSkilled badges (niet verplicht, het mag maar moet niet). Tussendoor kun je feedback vragen in de gesloten facebookgroep. Bovendien kan je al je theorie- en praktijkvragen stellen aan onze lesgevers in onze maandelijkse live Q&As op Zoom. Kortom: je geeft een enorme boost aan je training.
Wij geloven dat kunnen en kennen bij elkaar horen. Door meer kennis op te doen van hoe zaken werken (kennen) en hier ook echt mee aan de slag te gaan (kunnen) zul je merken dat je je paard snel beter gaat begrijpen, effectievere trainingen gaat opzetten, en meer zelfvertrouwen krijgt als trainer. Bonus: doordat je beter weet wat je doet en waarom je het doet, kun je ook effectiever reageren op kritische vragen van stalgenoten en andere omstanders!
Koop je het volledige basismodulespakket, dan zitten daar de ClickerMindedbadges bij inbegrepen. Niet geslaagd? Dan heb je nog 1 herkansing. De ClickerMinded-toetsen die bij de theoriemodules horen blijven gedurende anderhalf jaar voor je openstaan.
Wat ga ik leren?
Eindeloos veel! Met een enthousiast docententeam gieten we je hoofd vol kennis. Als je weet waaróm je best iets doet, dan dóe je het immers ook beter! Niet alleen feiten over hoe paarden mentaal en fysiek in elkaar zitten, maar ook alles over leren, motiveren en hoe je training kan opbouwen waarbij iedereen fun heeft.
Maar we gaan ook heel veel met elkaar praten over wat en hoe en waarom.
Wil je in meer detail weten welke vakken je van welke docenten krijgt? Dat overzicht vind je hier.
Inschrijven
Inschrijven doe je hier.
Veelgestelde vragen over dit cursussenpakket
Misschien twijfel je nog. Daarom hebben we hier de meestgestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet bij? Mail dan naar hallo@clickeracademie.be of stel je vraag in onze facebookgroep ‘ClickerSquad’.
Wat zit er precies in?
Een heleboel diepgaande onderwerpen, ingedeeld in 12 cursussen met elk
– modules met online theorielessen
– een maandelijkse Q&A speciaal gericht op elke cursus
– afsluitende toets, inclusief digitaal certificaat en (virtuele) ClickerBadge
– tussentijdse ondersteuning in de Facebookgroep. Hier kun je verduidelijking vragen als je iets niet begrijpt van de theorie, of filmpjes plaatsen die aansluiten bij het onderwerp van de module waarmee je bezig bent. Let op: het betreft hier ondersteuning op korte vragen. Wil je een volledig trainingsplan op maat of uitgebreide feedback op een langere video? Dan verwijzen we je graag door naar één van onze instructeurs.
– als je de hele cursusbundel koopt: de bijhorende praktijkweekends.
Kan je ook losse cursussen aanschaffen?
Ja, dit kan, maar alleen op de volgorde zoals ze worden aangeboden. Dus eerst cursus 1, dan cursus 2, enzovoort. Wil je bepaalde cursussen overslaan? Dan kun je in plaats van de gehele cursus alleen de toets aankopen. Zodra je deze behaald hebt, mag je de daaropvolgende cursus aanschaffen. Let op: als je alleen de losse toets koopt, is er GEEN gratis herkansingsmogelijkheid!
Ik ben nog maar net begonnen met clickertraining. Weet ik dan genoeg?
We verwachten een basisniveau van je, maar de echte verdieping reiken we je tijdens de opleiding aan. Door middel van de Instapcursus of het zelfstandig behalen van een drietal badges, werk je jezelf naar het juiste instapniveau toe. Wil je overleggen welk alternatief voor jou het beste is? Stuur ons een mailtje, dan denken we graag met je mee.
Mag ik instromen in de Basismodules als ik de Instapmodules nog niet heb gedaan?
Ja, maar dit is op eigen verantwoordelijkheid. We gaan uit van een basisniveau op het gebied van clickertraining: je weet hoe je een gedrag aanleert, kent het verschil tussen R+ en R-, hebt een redelijke timing en staat 100% achter het trainen met voer.
Ik weet al veel. Ga ik nog nieuwe dingen leren?
Zeker! Ons docententeam heeft samen een behoorlijk indrukwekkende hoeveelheid kennis, en is zeer gepassioneerd om deze over te dragen. Als je bij één van ons lest of al cursussen hebt gevolgd zul je misschien bepaalde stof herkennen, maar doordat we zoveel invalshoeken combineren gaan er geheid weer héél veel nieuwe kwartjes vallen! Doordat je de vertaling naar de praktijk deels aanpast aan je eigen wensen (door middel van het aanleren van oefeningen die je zelf kiest), ontwikkelt elke deelnemer zich in diens eigen richting.
Hoe forcefree is de opleiding?
De ClickerAcademie heeft lesgevers die clickertraining elk op hun eigen manier toepassen, van zo forcefree mogelijk tot cookie on top. Dat is volgens ons een rijkdom: zo kan je zelf beter bepalen wat voor jou werkt, en wat niet meer. De meeste lesgevers zitten echter dichter tegen het forcefree aan dan tegen het cookie on top. Je wordt overigens nooit verplicht om iets te doen dat je niet wil. Forcefree geldt ook voor jou!
Ik train met bit / zweep / touwhalster. Ben ik dan wel welkom?
Zeker! Hoewel een deel van ons docententeam uit principe zelf zonder deze middelen werkt, gebruikt een deel ze zelf wel of geeft les aan studenten die dat doen. Je bent welkom op de opleiding als het jouw ambitie is zo paardvriendelijk mogelijk te werken, en je bereid bent je eigen gebruiken kritisch onder de loep te nemen. Indien je veelvuldig met scherpe hulpmiddelen traint (sporen, bijzetteugels, etc) vragen we je wel kritisch na te denken of deze opleiding voor jou passend is.
Ik rijd niet. Kan ik dan ook deelnemen?
Zeker, ook als je niet rijdt ben je van harte welkom. Je hoeft je hier niet voor te verantwoorden, en je kunt een volledig volwaardig opleidingstraject doorlopen zonder ooit één seconde op een paard te zitten. Je hoeft dus ook geen ander paard te regelen om wel op te rijden. Dit maakt de opleiding zeer geschikt voor ieder die niet wil of kan rijden, om wat voor reden dan ook.
Ik rijd wel graag. Ga ik daar ook over leren?
Ook wie wel rijdt, is van harte welkom. Ook hier hoef je je niet voor te verantwoorden. Doordat er veel ruimte is om je eigen leerrichting vorm te geven, bepaalt iedere deelnemer zelf welk kant die op gaat. Voor de één is dit bijvoorbeeld agility, voor de ander gymnastiserend werk aan de hand, en voor een derde zal het leertraject deels in het zadel verlopen. We besteden in verschillende modules aandacht aan zaken die je direct kunt vertalen naar het rijden, zoals lichaamsbewustzijn, cue transfers, biomechanica, het opbouwen van kettingen, en game design.
Kan ik deelnemen aan een praktijkweekend zonder dat ik de Basismodules heb doorlopen?
Nee, in principe niet. Elke deelnemer mag wel één introducée meenemen. Deze wordt gezien als volwaardige deelnemer en betaalt dus ook de normale deelnamekosten. Uitzondering: persoonlijke toelating door één van de instructeurs. Die zal dit altijd eerst overleggen met het team.
Moet mijn paard mee naar de praktijkweekenden?
Er is één praktijkweekend dat volledig op de mens is gericht. Dit is het weekend wat hoort bij de module ‘Ik als Trainer’. Bij de andere weekenden is het raadzaam een paard mee te nemen. Denk er daarbij aan dat je paard niet alleen ter plekke moet kunnen komen, maar ook bereid moet zijn aan het eind van het weekend vrolijk weer de trailer te betreden om huiswaarts te gaan…
Als iedereen van jouw jaar het ermee eens is, kunnen sommige praktijkweekends omgezet worden in praktijklessen-aan-huis, tijdens een zwerflesroute van paard naar paard, per groep van 4, en waar iedereen meerijdt met de auto. Dat kan niet bij alle lesgevers, dus sommige praktijklessen gaan zowiezo door in ‘t Flierbos.
Veelgestelde vragen over de badges
Zijn er tussentijdse toetsen?
Elke module sluit je af met een meerkeuzetoets: de bij deze module horende ClickerMinded-badge. Haal je de toets? Dan heb je de ClickerMinded badge behaald die bij die module hoort en ontvang je een (digitaal) certificaat. Je mag deze toetsen eenmaal gratis herkansen (alleen als je de bijhorende module hebt aangekocht).
Hoe zit het met de ClickerSkilled badges?
Deze kun je op je eigen tempo parallel aan de theorie-modules behalen. Je doet dit door filmpjes in te sturen. Je schaft deze badges op je eigen tempo aan.
Doe je mee aan de praktijkweekenden? Dan mag je per praktijkweekend één ClickerSkilled badge aftoetsen – dat ene live assessment is in het praktijkweekend inbegrepen. Faal je deze live assessment, dan kan je alleen herkansen door de betreffende ClickerSkilled-badge apart aan te kopen en een filmpje in te sturen.
Veelgestelde vragen over de Verdiepingsmodules
Kan ik instromen in de Verdiepingsmodules als ik de Basismodules niet heb gedaan?
In principe niet. De opleiding is logisch opgebouwd en je haalt er het meeste uit als je het hele traject doorloopt. In bepaalde gevallen geven we op basis van eerder verworven competenties vrijstelling voor (een deel van) de Basismodules. Deze vrijstellingen worden gegeven naar aanleiding van een persoonlijk assessmentgesprek met twee van de instructeurs van de opleiding. De eisen om een vrijstelling te krijgen verschillen per verdiepingslijn. Kosten voor dit gesprek bedragen 80 euro.
Kijk ook naar de FAQ horend bij de individuele Verdiepingsmodules voor eventuele uitzonderingen op deze regel.
Kan ik me na de ClickerCoach-opleiding verzekeren? En mag ik dan ook rijles geven?
Als je professioneel trainingsadviezen of les wilt geven, is het verstandig je verzekeringen goed op orde te hebben. We hebben van Univé en EquineRisk toezeggingen dat je je als Nederlandse deelnemer na de (tweejarige!) opleiding kunt verzekeren.
In België kom je vanzelf in aanmerking voor een sportmonitorverzekering, bijvoorbeeld bij Ethias.
Weet wel dat je als je inschrijft voor het hele pakket, je meteen ook voor het hele jaar als ruiter verzekerd bent bij Paardensport Vlaanderen (ook als Belg in Nederland en als Nederlander in België).
Veelgestelde vragen over betalen
Kan ik in termijnen betalen?
Dat kan. Je betaalt iets meer, maar je kan in 10 maanden betalen: 10 x 260,-. Let wel: dit kan je NIET opzeggen halverwege om wat voor reden dan ook. Je hebt dan het hele basispakket aangekocht en moet dus alles netjes afbetalen. Mail hallo@clickeracaddemie.be om je afbetalingsplan op te zetten.
Kan ik de kosten opvoeren als bedrijfskosten?
Als je een bedrijf hebt als clickertrainer, of als je de ambitie hebt dit op te richten, zijn de kosten van de opleiding onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar. Dit kan een aardig belastingvoordeel opleveren. Laat je adviseren door je boekhouder of belastingconsulent met betrekking tot jouw specifieke situatie.
Verkoopsvoorwaarden
vind je hier. We wijken daar niet van af, ook niet voor de mooie blauwe ogen van jouw paard.
Hieronder de cursussen die reeds online staan.
BM1 Hoe leert mijn paard?
Module 1 | Operant conditioneren | |
---|---|---|
Unit 1 | OC 01. Wat is operant conditioneren? | |
Unit 2 | OC 02. Thorndike's "Wet van het effect" | |
Unit 3 | OC 03. Aversieve en attractieve gevolgen | |
Unit 4 | OC 04. Skinner | |
Unit 5 | OC 05. Het operante quadrant | |
Unit 6 | OC 06. Positieve bekrachtiging | |
Unit 7 | OC 07. Positieve bekrachtiging in je training: een paar tips alvast | |
Unit 8 | OC 08. Negatieve bekrachtiging | |
Unit 9 | OC 09. Negatieve bekrachtiging in je training (life happens) | |
Unit 10 | OC 10. Negatieve bekrachtiging en leerfases | |
Unit 11 | OC 11. Positief straffen | |
Unit 12 | OC 12. Positief straffen in je training (2 keer per jaar) | |
Unit 13 | OC 13. Negatief straffen | |
Unit 14 | OC 14. Negatief straffen in je training (ook beter van niet) | |
Unit 15 | OC 15. Extinctie | |
Unit 16 | OC 16. Extinctie in je training | |
Unit 17 | OC 17. Effectieve bekrachtigers | |
Unit 18 | OC 18. Soorten bekrachtigers (een introductie) | |
Unit 19 | OC 19. ABC-contingenties | |
Unit 20 | OC 20a. Herken de contingentie | |
Unit 21 | OC 20b. Herken de contingentie | |
Unit 22 | OC 20c. Herken de contingentie | |
Unit 23 | OC 20d. Herken de contingentie | |
Unit 24 | OC 20e. Herken de contingentie | |
Unit 25 | OC 20f. Herken de contingentie | |
Unit 26 | OC 20g. Herken de contingentie | |
Unit 27 | OC 21. Q&A | |
Module 2 | Klassiek conditioneren | |
Unit 1 | KC 01. Pavlov en de transfer van reflexen | |
Unit 2 | KC 02. Watson en de transfer van emoties | |
Unit 3 | KC 03. Trainingsvoorbeelden van geconditioneerde emoties | |
Unit 4 | KC 04. Het Rescorla & Wagner-model | |
Unit 5 | KC 05. Verhoudingen tussen prikkels | |
Unit 6 | KC 06. Stimulusgeneralisatie en stimulusdiscriminatie | |
Unit 7 | KC 07. Overshadowing, blocking en latente inhibitie | |
Unit 8 | KC 08. Timing van stimuli en de invloed op leren | |
Module 3 | ABC-Feedbacklussen I | |
Unit 1 | ABC 01. Associatief leren | |
Unit 2 | ABC 02. De verkeersrotondes in je hoofd | |
Unit 3 | ABC 03. Lussen en de gevolgen voor je praktijk (een beginnetje) |
BM2 Toekomstgericht trainen
Module 1 | Herhaling: wat zijn feedbacklussen? | |
---|---|---|
Unit 1 | Feedbacklussen XXS - Preview | |
Module 2 | Cues | |
Unit 1 | CL 01. Wat is een cue? | |
Unit 2 | CL 02. Cues als geconditioneerde bekrachtiger | |
Unit 3 | CL 03. Andere voorspellers van gedrag | |
Unit 4 | CL 04. Wat is jouw cue? | |
Unit 5 | CL 05. Hoe zet je een gedrag op cue? (1) | |
Unit 6 | CL 06. Hoe zet je een gedrag op cue? (2) | |
Unit 7 | CL 07. Intermezzo: hulpen en default gedrag | |
Unit 8 | CL 08. Eigenschappen van goede cues | |
Unit 9 | CL 09. Waarom werken cues niet meer? | |
Module 3 | Stimuluscontrole | |
Unit 1 | SC 01. Wat is stimuluscontrole? | |
Unit 2 | SC 03. Cue testing | |
Unit 3 | SC 04. Samenvatting | |
Module 4 | Trainingsplannen: de eerste opzet | |
Unit 1 | TP 00. De eerste opzet: inleiding | |
Unit 2 | TP 01. Mattraining | |
Unit 3 | TP 02. Stationary target | |
Unit 4 | TP 03. Meelopen - Je paard opzetten voor succes | |
Unit 5 | TP 04. Inrichting van de trainingsplek | |
Unit 6 | TP 05. Keuze van voer | |
Unit 7 | TP 06. Vaardigheden van de trainer | |
Unit 8 | TP 07. Voer aanbieden | |
Unit 9 | TP 08. Het bridge-signaal | |
Unit 10 | TP 09. Werken met druk | |
Unit 11 | TP 10. Trainingstijd | |
Module 5 | Trainingsplannen: verfijning | |
Unit 1 | TP2 01. Inleiding | |
Unit 2 | TP2 02. Wat en waarom? | |
Unit 3 | TP2 03. Criteria | |
Unit 4 | TP2 04. Wat als je vastloopt? | |
Unit 5 | TP2 05. Trainingsplannen | |
Unit 6 | TP2 06. Het uitwerken van trainingsplannen | |
Module 6 | Training inrichten | |
Unit 1 | TI 01. Welk klaslokaal kies je? | |
Unit 2 | TI 02. Het klaslokaal inrichten | |
Unit 3 | TI 03. Toffe targets en andere handige hulpmiddelen | |
Unit 4 | TI 04. Beloningen effectief inzetten | |
Unit 5 | TI 05. Je paard als leerling | |
Unit 6 | TI 06. Jij als trainer | |
Module 7 | Structuur van je training | |
Unit 1 | ST 01. Soorten trainingssessies | |
Unit 2 | ST 02. Vóór je met je paard in de bak staat | |
Unit 3 | ST 03. Starten zonder stress | |
Unit 4 | ST 04. Pauzes plannen | |
Unit 5 | ST 05. Eindigen met een positieve noot | |
Unit 6 | ST 06. Evaluatie van je training | |
Module 8 | De personal coach van je paard | |
Unit 1 | PCBM 01. Pepperdepep | |
Unit 2 | PCBM 02. Pepperdepep bis |
BM3 Click to Calm
Module 1 | Operant conditioneren | |
---|---|---|
Unit 1 | OC 01. Wat is operant conditioneren? | |
Unit 2 | OC 02. Thorndike's "Wet van het effect" | |
Unit 3 | OC 03. Aversieve en attractieve gevolgen | |
Unit 4 | OC 04. Skinner | |
Unit 5 | OC 05. Het operante quadrant | |
Unit 6 | OC 06. Positieve bekrachtiging | |
Unit 7 | OC 07. Positieve bekrachtiging in je training: een paar tips alvast | |
Unit 8 | OC 08. Negatieve bekrachtiging | |
Unit 9 | OC 09. Negatieve bekrachtiging in je training (life happens) | |
Unit 10 | OC 10. Negatieve bekrachtiging en leerfases | |
Unit 11 | OC 11. Positief straffen | |
Unit 12 | OC 12. Positief straffen in je training (2 keer per jaar) | |
Unit 13 | OC 13. Negatief straffen | |
Unit 14 | OC 14. Negatief straffen in je training (ook beter van niet) | |
Unit 15 | OC 15. Extinctie | |
Unit 16 | OC 16. Extinctie in je training | |
Unit 17 | OC 17. Effectieve bekrachtigers | |
Unit 18 | OC 18. Soorten bekrachtigers (een introductie) | |
Unit 19 | OC 19. ABC-contingenties | |
Unit 20 | OC 20a. Herken de contingentie | |
Unit 21 | OC 20b. Herken de contingentie | |
Unit 22 | OC 20c. Herken de contingentie | |
Unit 23 | OC 20d. Herken de contingentie | |
Unit 24 | OC 20e. Herken de contingentie | |
Unit 25 | OC 20f. Herken de contingentie | |
Unit 26 | OC 20g. Herken de contingentie | |
Unit 27 | OC 21. Q&A | |
Module 2 | Klassiek conditioneren | |
Unit 1 | KC 01. Pavlov en de transfer van reflexen | |
Unit 2 | KC 02. Watson en de transfer van emoties | |
Unit 3 | KC 03. Trainingsvoorbeelden van geconditioneerde emoties | |
Unit 4 | KC 04. Het Rescorla & Wagner-model | |
Unit 5 | KC 05. Verhoudingen tussen prikkels | |
Unit 6 | KC 06. Stimulusgeneralisatie en stimulusdiscriminatie | |
Unit 7 | KC 07. Overshadowing, blocking en latente inhibitie | |
Unit 8 | KC 08. Timing van stimuli en de invloed op leren | |
Module 3 | ABC-Feedbacklussen I | |
Unit 1 | ABC 01. Associatief leren | |
Unit 2 | ABC 02. De verkeersrotondes in je hoofd | |
Unit 3 | ABC 03. Lussen en de gevolgen voor je praktijk (een beginnetje) |
BM4 Wie is mijn paard?
Module 1 | BM04. Cognitief-sociaal leren | |
---|---|---|
Unit 1 | CSL01. Wat is intelligentie? | |
Unit 2 | CSL02. The brain under the mane | |
Unit 3 | CSL03. Feedforward en feedback-leren | |
Unit 4 | CSL04. Waar zijn paarden goed in? | |
Unit 5 | CSL01. Waar paarden niet goed in zijn | |
Unit 6 | CSL06. Twijfelgevallen | |
Unit 7 | CSL07. Sociaal leren | |
Module 2 | BM04. Object- en symbooldiscriminatie | |
Unit 1 | OS01. Inleiding | |
Unit 2 | OS02. Discriminatie | |
Unit 3 | OS03. Concepttraining en modifier cues | |
Module 3 | BM04. Emoties | |
Unit 1 | EM01. In goede en kwade dagen | |
Unit 2 | EM02. Waar dienen emoties voor? | |
Unit 3 | EM03. De Homers in je hoofd | |
Unit 4 | EM04. Blije boodschappers: dopamine | |
Unit 5 | EM05. Blije boodschappers: van endorfine tot testosteron | |
Unit 6 | EM06. Basisemoties | |
Unit 7 | EM07. Panksepp in 't kort | |
Unit 8 | EM08. Gevoelens voelen | |
Unit 9 | EM09. Invloeden op training: opwinding | |
Unit 10 | EM10. Invloeden op training: voerfrustratie | |
Unit 11 | EM11. Invloeden op training: uitschachten | |
Unit 12 | EM12. Invloeden op training: optimisme en pessimisme | |
Unit 13 | EM12. Bonus: Rachel Bedingfield over Panksepp (webinar uit 2015, 2u) | |
Module 4 | BM04. Ethologie - Marc Pierard | |
Unit 1 | ETH01. Webinar Marc Pierard | |
Unit 2 | ETH01b. Documentaire over brumbies | |
Module 5 | BM04. Ethologiequiz | |
Unit 1 | ETH02 . Total Perspective Vortex | |
Module 6 | BM04. Waarnemen en opstellen van een mini-ethogram | |
Unit 1 | WA1. Introductie | |
Unit 2 | WA2. Objectief waarnemen | |
Unit 3 | WA3. Oefenen met lichaamstaal beschrijven | |
Unit 4 | WA4. Gedragsonderzoek | |
Unit 5 | WA5. Jouw gedragsonderzoek |
BM5 Ik als trainer
Module 1 | Dierethiek | |
---|---|---|
Unit 1 | DE01. Kronkellijnen | |
Unit 2 | DE02. Humaan exceptionalisme | |
Unit 3 | DE03. Deontologie | |
Unit 4 | DE04. Utilitarianisme | |
Unit 5 | DE05. Kritisch Idealisme | |
Unit 6 | DE06. Hoe kan je dierenwelzijn meten? | |
Unit 7 | DE07. Praktische handvaten voor je training | |
Unit 8 | DE08. Downloads | |
Module 2 | Waarom je niet alles moet geloven wat je denkt | |
Unit 1 | AT01. De eenhoorn en de clickertrainer | |
Unit 2 | AT02. Cognitieve dissonantie | |
Unit 3 | AT03. Fundamentele attributiefout | |
Unit 4 | AT04. Zelfbevestigende vooringenomenheid | |
Unit 5 | AT05. Keuzeblindheid | |
Unit 6 | AT06. Groepsblindheid | |
Unit 7 | AT07. Gehoorzaamheid aan authoriteit | |
Unit 8 | AT08. Zelfvertrouwenkronkels | |
Unit 9 | AT09. Supernerd extra's | |
Module 3 | Toegepaste ethiek | |
Unit 1 | TE01. Inleiding | |
Unit 2 | TE02. Kernwaarden | |
Unit 3 | TE03. Cognitieve dissonantie | |
Module 4 | Op reis door je zenuwstelsel | |
Unit 1 | RZ 01. Theoretische achtergrond | |
Unit 2 | RZ 02. Het autonome zenuwstelsel | |
Unit 3 | RZ 03. Neuroceptie | |
Unit 4 | RZ 04. Bewegen door je zenuwstelsel | |
Unit 5 | RZ 05. Coregulatie | |
Unit 6 | RZ 06. Meer informatie | |
Module 5 | Mindset | |
Unit 1 | MS1 - Inleiding | |
Unit 2 | MS2 - Iemand vindt iets van jou | |
Unit 3 | MS3 - Jij vindt iets van iemand |
BM6 Motivatie
Module 1 | Theory of Fun | |
---|---|---|
Unit 1 | TOF01 - Wat is dat, fun, en kan mijn paard het opeten? | |
Unit 2 | TOF02 - Intrinsieke en extrinsieke motivatie | |
Unit 3 | TOF03. Autonome en gecontroleerde motivatie | |
Unit 4 | TOF04. Het motivatiecontinuum | |
Unit 5 | TOF06. Superimpositie | |
Unit 6 | TOF06. X-factor 1: autonomie | |
Unit 7 | TOF07. X-factor 2: meesterschap | |
Unit 8 | TOF08: X-factor 3: verbondenheid | |
Unit 9 | TOF09: X-factor 4: zingeving | |
Unit 10 | TOF10: Dood door wortel | |
Unit 11 | TOF11. Zelfeffectiviteit | |
Module 2 | Empowerment | |
Unit 1 | PS01. Het patroon ontdekken | |
Unit 2 | PS02. Hersenen als leerjunkies | |
Unit 3 | PS03. Echt kunnen kiezen | |
Unit 4 | PS04. Inhale possibility, not bugs | |
Unit 5 | PS05. De gebruikersinterface | |
Unit 6 | PS06. Startknoppen | |
Unit 7 | PS07. Stopknoppen | |
Unit 8 | PS08. Onzichtbare keuzes | |
Unit 9 | PS09. Gepaarde voorkeurstest | |
Unit 10 | PS10. Empowerment |