Als je dacht dat klassiek conditioneren dat van die hond en die bel was: dat was maar het begin.
Klassiek conditioneren is veel méér dan dat: ongeveer de helft van wat we doen werd klassiek geconditioneerd, en gelukkig maar, want anders zouden we nooit kunnen leren dat je hoort te stoppen voor een rood licht of hoe je moeder heet. Klassiek conditioneren gaat over alle triggers tot gedrag zoals cues, en heeft dus een enorme impact op al wat je doet met je paard - en wat hij van jou vindt.
Inclusief een introductie tot feedbacklussen, want dat is hoe klassiek en operant conditioneren, maar ook al die andere leervormen, aan elkaar hangen.
Module 1 | Klassiek conditioneren | |
---|---|---|
Unit 0 | KC 01. Pavlov en de transfer van reflexen | |
Unit 0 | KC 02. Watson en de transfer van emoties | |
Unit 0 | KC 03. Trainingsvoorbeelden van geconditioneerde emoties | |
Unit 0 | KC 04. Het Rescorla & Wagner-model | |
Unit 0 | KC 05. Verhoudingen tussen prikkels | |
Unit 0 | KC 06. Stimulusgeneralisatie en stimulusdiscriminatie | |
Unit 0 | KC 07. Overshadowing, blocking en latente inhibitie | |
Unit 0 | KC 08. Timing van stimuli en de invloed op leren | |
Module 2 | ABC-Feedbacklussen I | |
Unit 0 | ABC 01. Associatief leren | |
Unit 0 | ABC 02. De verkeersrotondes in je hoofd | |
Unit 0 | ABC 03. Lussen en de gevolgen voor je praktijk (een beginnetje) |